تبلیغات
تیونینگ خودروهای ایرانی - تقویت عمومی خودروها

تیونینگ خودروهای ایرانی
 
(روش اول)
سیستم مکش
وظیفه: تنفس موتور
1 ) آسانترین راه برای تقویت سیستم مکش بیشتر کردن سطح تماس فیلتر هوا با هوای خنک است
برای اینکار در موتورهای کاربراتی از فیلترهای مخروطی یا 360 درجه میتوان استفده کرد که

بسته به نوع٬ جنس و مارک کارایی متفاوتی از خود به نمایش میگذارند
و در انواع انژکتوری فیلتر های مخروطی انتخاب بهتری هستند
2) وسیله ی دیگری که بری تقویت این سیستم به کار میرود سایکلون نام دارد

این قطعه که در مجاری تنفسی موتور و یا در دهانه ی ورودی هوای کاربراتور و انژکتور قرار میگیرد با یکدست کردن جریان هوا به افزایش کارایی سیستم مکش کمک میکند که البته به علت قیمت بالا در مقابل کارایی کم کمتر مورد استفاده قرار میگیرد

سیستم تخلیه
وظیفه: خروج مواد زائد از درون سیلندرها
قطعات: مونیفولد ٬ لوله ها ٬ منبع های صدا خفه کن و کاتالیزور
هرچه سطح داخلی این قطعات صیقلی تر و کم پیچ و خم تر باشد و قطر داخلی بیشتری داشته باشند خروج گازهای زائد راحتتر خواهد شد و موتور بهتر تخلیه میشود
1)هترز ( هدرز ) با نصب این قطعه به جای مونیفولد به خاطر داشتن قطر بیشتر و سطح داخلی صافتر خروج گازها بهتر صورت میگیرد



2) منبع : حذف منبع ها در تخلیه ی بهتر اثر زیادی دارد اما به خاطر صدای زیاد و ایجاد شدن جریانهای آشفته درون لوله ها این عمل جالب به نظر نمیآید و به جای اینکار منبع ها رو با انواع اسپورتی تعویض میکنند


3 ) کاتالیزور : این قطعه که در مسیر اگزز موتورهای انژکتوری قرار دارد با استفاده از کاتالیزور های شیمیایی از خروج مواد سمی به طور چشمگیری جلوگیری میکند و وجود یک سنسور در درون آن ECU را برای کنترل مقدار سوخت ورودی به موتور مطلع میکند برداشتن این قطعه موجب میشودراه خروج مواد بازتر شود و در تیجه موتور بهتر تنفس کند

سیستم جرقه : وظیفه: سوزاندن سوخت خودرو
برای تقویت این سیستم راههای متعددی وجود دارد
1 ) استفاده از شمعهایی با مقاومت کمتر و استفاده از وایرهای شمع با مقاومت کمتر و عایق بندی بهتر اولین قدم به شمار میرود

الف ) برای ساخت وایر شمعهای اسپرت با حداقل هزینه میتوان انواع با کیفیت وایرهای معمولی را خریداری کرد و با چسبهای عایق پلاستیکی یا انواع نسوز نخی آنها را عایق کرد

ب ) استفاده از شمعهای چند الکترود کمک بیشتری به ایجاد جرقه میکند و جرقه ی بیشتر در محفظه پخش میشود
2) پس از آن با تعویض کوئیل با انواع قویتر میتوان جرقه ی قویتری را در درون سیلندر ایجاد کرد که طبعا توان بیشتری برای شارژ کوئیل قویتر لازم است که با استفاده از منبعهای تغذیه ی پر توان در سیستم شارژ و الکتریکی مانند باطری و دینام میتوان این نیاز را بر آورده کرد

انواع آلترناتورهای با دوام در آمپراژهای مختلف قابل دستیابی هستند که حد اکثر تا 160 آمپر توان تولیدی دارند

استفاده از مدارهای تقویت سیستم جرقه هم کمک زیادی به سوختن بهتر میکند که انواع آن در بازار یافت میشود و یا نقشه آنها را میتوان بدست آورد به صورت دست ساز درست کرد
2) استفاده از دو کوئیل برای دستیابی به قدرت بیشتر : اما پیدا کردن قطعه ای که توان تحمل ولتاژ بالا را داشته باشد و عایق بندی مناسبی هم داشته باشد سخت است که به نظر من برای اینکار به قطعه ای که در خودروهایی که از دو سیستم جرقه برای مسابقات طولانی مدت استفاده میکنند میتوان تکیه کردد
این قطعه ی ساده Automatic coil selector نام دارد میتواند برق خروجی دو کوئیل را وارد دلکو کند

انواع دیگری از این سیستمها وجود دارند که برای هر شمع یک کوئیل دارند (multiple spark coil )
بدین صورت که هر کوئیل بر روی شمع قرار میگیرد و مستقیما شمع را تغذیه میکند


روش دوم:


تقویت سیستم مکش:
1 ) استفاده از توربینهای الکترونیکی کوچک
این توربینهای کوچک که به شکل فن در مجراهای سیستم مکش استفاده میشوند با به گردش در آوردن هوا و متراکمتر کردن هوای ورودی به سیستم سوخت رسانی تا حدودی به بهبود کارایی موتور کمک میکنند
2) استفاده از کیتهای توربو شارژر و سوپر شارژر
توربو شارژرها و سوپر شارژر ها ( سیستمهای پر خوران ) با متراکم کردن هوای ورودی حجم بیشتری از هوا را درون سیلندر وارد میکنند که با اضافه کردن مقدار سوخت بیشتر به آن میتوان انفجار قویتری را درون سیلندر ایجاد کرد و در نتیجه توان موتور به مقدار قابل توجهی افزایش میابد
الف) توربو شارژر از دو توربین حلزونی تشکیل شده که به وسیله ی یک شافت به هم متصل هستند یکی از این توربینها را در مدار اگزز و مسیر خروج دود قرار میدهند که انرژی حاصل از حرکت آن برای به حرکت در آوردن توربین دوم به کار میرود

ب) سوپر شارژر این وسیله عملکردی شبیه به توربو شارژر دارد با این تفاوت که انرژی حرکتی خود را از چرخش میل لنگ دریافت میکند

بین این دو سیستم توربو شارژر به خاطر توانایی بیشتر محبوبیت بیشتری هم دارد
اما دمای هوایی که برای تغذیه تحت فشار قرار گرفته در پروسه ی کمپرس بالا میرود که ممکن است توان لازم را ایجاد نکند یا به حرارت درون سیلندر بیفزاید پس در مسیر آن رادیاتور کوچکی قرار میدهند که دمای آن را پایین بیاورد (اینتر کولر )

سیستم جرقه :
راه پر هزینه و البته پر بازدهی هم برای تقویت سیستم جرقه وجود دارد و آن هم استفاده از کیت های تقویت است
این کیتها که به MSD معروفند متشکل از قطعات مختلفی هستند
الف ) دستگاه Discharge که نقش اول را ایفا میکند
ب ) کوئیلها
ج ) دلکو
د) آلترناتور یا دینام
ه )وایرها
و) استارتر
ی) انژکتور

با نصب مجموعه ی این قطعات بر روی خودرو میتوانید توان جرقه و سیستمهای الکتریکی را به طور چشمگیری افزایش دهید و حتی در خودروهایی که قدرت بالایی تولید میکنند میتوانید از تعداد بیشتری از این کیتها به طور همزمان یا نوبتی ( بوسیله یAutomatic coil selector ) استفاده کرد

3 ) تقویت سیستم سوخت رسانی (کاربراتور یا انژکتور(
سیستمهای کاربراتوری به خاطر سادگی طراحی تقویت آسانتری هم دارند
با تغییراتی در نحوه ی باز شدن دریچه ها و گشاد کردن آنها حجم مخلوط ورودی را میتوان افزایش داد
راههای دیگر تقویت آنها استفاده از پمپ های بنزین قویتر و پر فشارتر الکتریکی است البته استفاده از نازلهای انژکتور به جای سوزنهای مکانیکی هم میتواند در ایجاد مخلوط سوخت بهتر کمک کند

اگر از انواع سی ال سی کاربراتور استفاده میکنید حذف کاتالیزور به تقویت این سیستم کمک میکند و البته برای انواع ارزان قیمت و بی کیفیت که کارایی کمتری دارند حذف سیستم مدار بسته هم میتواند موثر باشد
اما برای سیستمهای انژکتوری می توان با گشاد کردن ریل سوخت و تعویض انژکتورها با انواع بزرگتر سوخت را با حجم بیشتری به داخل سیستم هدایت کرد
تعویض پمپ بنزین با انواعی که حجم بیشتری را پمپاژ میکنند میتواند موثر باشد و همچنین تغییر در برنامه ریزیهای ECU




نوشته شده در تاریخ دوشنبه 1 خرداد 1391 توسط محمد علیزاده
تمام حقوق این سایت برای نویسنه محفوظ است. | محمد علیزاده : پیچک