تبلیغات
تیونینگ خودروهای ایرانی - تیونینگ 405(قسمت اول)

تیونینگ خودروهای ایرانی
 

بخش اول کمی توضیحات راجع به 405 و طریقه تیونینگ یک خودرو و بخشهای بعدی تیونینگ درجه 3 و درجه 2 به صورت مختص 405 است.

تیونینگ اصولی پژو 405

این مطلب نوشته شده برای اینکه:
1-شما بتوید 405 رو بصورت اصولی....حرفه ای و مهمتر از همه "ایمن" تقویت کنید وبا این تقویت هم از سواری 405 لذت ببرید...هم منافع مالی و جانی خود و دیگران رو با تقویت های غیر اصولی خودرو در معرض خطر قرار ندید ضمنا" محیط زیست رو هم زیاد آلوده نکنید و دست آخر هم 405 خودتون رو برای آمادگی برای رقابت و قابلیتهای فنی نسبت به رقبای جدیدترش باهزینه معقول به روز نگه دارید.
2-بدلیل اولا" علاقه دوستان به این ماشین و همینطور آمار تولید و مدت زمان حضورش در بازار ایران و خوشنامی نسبیش و ثانیا" ارادت شخصی من به شرکت پینین فارینا و همینطور آلفارومئو 164 که از نظر طراحی بیس طرح 405 بوده ( و نه شرکت پژو..چون بهیچوجه ازشرکت پژو خوشم نمیاد) که در سال 1986 با طراحی این ماشین برگ زرین دیگری به افتخاراتش اضافه کرد.

مجموع موارد بالا یعنی اینکه:
1- استفاده از این مطالب جهت امور شخصی آزاد و جهت امور تجاری کاملا" ممنوعه.
2- نقل قول یا استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع و بدون ذکر منبع کاملا" غیر اخلاقی و غیر قانونیه ( قابل توجه دوستان وبگردمون : استفاده از دکمه های Copy و Paste یا تکنیک دراگ اند دروپ ممنوعه ! )
3- به غیر از موارد مربوط به نمای ظاهری و بدنه بقیه موارد مطرح شده برای سمند که بر مبنای 405 ساخته شده یا پرشیا که همون 405 است هم قابل اجراست


با در نظر گرفتن موارد بالا میریم سراغ بحث اصلی:

405 امروز یک سدان سایز متوسط که دراوائل رنج متوسط هم قرار داره با یک موتور4 سیلندر 100 اسبی انژکتوریه که حجمش یکمی از 1800 سی سی کمتره.این موتور میتونه شما رو به سختی به سرعت 195 کیلومتر برسونه وشتاب صفر تاصدی بالای 11.5 ثانیه داره...
ترمزای جلوش دیسکی معمولی و عقبش درام یا همون کاسه ایه.
یک گیربکس 5 دنده نسبتا" دقیق داره که فقط مشکلش فاصله نسبتا" زیاد بین ضریبهای دنده 1 و دنده 2 است.
کلاچ این ماشین فاجعه است و برای یک ماشین 100 اسبی کاملا" ضعیفه! گذشته از اینکه قطر کلاچش هم کمه.
استایل بدنه اش با اون خطهای تیزش که 20 سال پیش طراحی شده برای امروز یکمی قدیمی و تکراری شده ولی به خاطر مهارت پینین فارینا در طراحی بدنه این بدنه با یکمی دست کاری ظاهری هنوزم قابلیت تبدیل شدن به یک طرح جذاب رو به سادگی داره.

* یک نکته راجع به این ماشین و ارتباطش با جد بزرگترش در ایران یعنی پیکان:

میدونستید 405 در کارخانجات ROOTES GROUP انگلیس یعنی همون کارخانه ای که قبلا" پیکان یا همون هیلمن هانتر انگلیسی در این کارخانجات تولید میشد ساخته شده؟
این کارخانجات امروز اسم خودش رو به RYTON تغییر داده و باز هم به صورت کاملا" تصادفی! پژو 206 در این کارخانجات تولید میشه......
احتمالا" مدل بعدی مونتاژی ما هم باید از این کارخانجات باشه !
پس بهتون توصیه میکنم به جای پیگیری اخبار ایران خودرو خط مشی این کارخانجات انگلیسی رو دنبال کنید تا بدونید در آینده چه ماشینی ممکنه در ایران مونتاژ بشه .
برای تیونینگ کردن هر ماشینی ( منجمله 405 ) چهار تا سطح تیونینگی وجود داره
1- درجه 4 : این سطح معمولا" یا به صورت شخصی اجرا میشه یا بوسیله کارگاههای کوچیک.
توی سطح 4 تغییرات خیلی کم و بدون تاثیر آنچنانی و بیشتر حول و حوش موارد ظاهری ساده مثل رینگ و لاستیک یا اضافه کردن اسکیرت دور ماشینه.
در زمینه تعلیق و موتور تقریبا" کار خاصی به غیر از کاهش ارتفاع ماشین و تعویض هواکش موتور وشمعها صورت نمی گیره... مسلما" ماشین تقریبا" استاندارد های کارخونه ایش رو حفظ میکنه ولی حرف خاصی هم برای گفتن نمیتونه داشته باشه...حداکثر قیمت تغییرات هم حدود 10% قیمت اصلی ماشینه که در این مبحث مد نظر ما نیست
2- درجه 3: توی این سطح که هم بوسیله افراد متخصص و هم بوسیله کارگاههای نه چندان کوچیک و شرکتهای تامین کننده قطعات جانبی قابل اجراست تغییرات اصولی تر میشه .... فنرها و کمک فنرها سفت تر میشن....موتور از نظر موارد غیر بنیادی تغییر میکنه و مثلا" مانیفولدها تعویض میشن یا برنامه سوخت پاشی و احتراق ماشین کلا" تغییر میکنه و ..... که باعث میشه تغییرات فنی یکمی چشمگیر بشن و تفاوتها با ماشین استاندارد ملموس بشه.... هزینه تغییرات در این سطح تا حد 30% قیمت اصلی ماشین بالا میاد
3- درجه2 : در این سطح که فقط بوسیله شرکتهای سازنده وسائل جانبی یا کارگاههای مجهز و متخصص قابل اجراست به غیر از شاسی ماشین همه چیز عوض میشه و قطعات جدید با کاربردهای ویژه جای قطعات اصلی ماشین رو میگیرن..تفاوتهای ماشین با حالت استانداردش خیلی بیشتر میشه ( مثلا" در این سطح شما از هر نظر میتونید یه ماکزیما رو در هر موردی جا بگذارید و برای دست و پنجه نرم کردن با میان رنجهای سری 3 و 5 بی ام و مثل 325 یا 530 خودتون رو آماده کنید و موفق هم باشید! ) در این سطح دیگه موتور 1800 سی سی پژو معنی نداره و موتورممکنه یک موتور 2 لیتری توربو شارژ با 220 اسب بخار یا حتی 3 لیتری 310 اسبی شده باشه یا ترمزهاتون چهار چرخ دیسکی سوراخدار شدن که با یک اشاره به پدال میتونن کاری بکنن که موقع ترمز کردن بغل دستیتون در صورت نبستن کمربند با شیشه جلو برخورد کنه!مقدار هزینه در این سطح بین 50 تا بیش از100% قیمت اصلی خودرو میشه
4- درجه 1: این سطح بوسیله شرکت مادر یا کارگاههای بزرگ و متخصص قابل اجراست و حتی شاسی ماشین هم تغییر میکنه که معمولا" اینکار برای شرکت در مسابقات یا مشتری های فوق ویژه انجام میشه.....هزینه تغییرات هم بالای 150% قیمت خودرو اولیه است که در این مبحث مورد نظر ما نیست.





نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 27 اردیبهشت 1391 توسط محمد علیزاده
تمام حقوق این سایت برای نویسنه محفوظ است. | محمد علیزاده : پیچک