هدف ما اینجا تیونینگ درجه 3 و درجه 2 برای 405 است که در اینجا نوع ....مارک...قیمت....میزان تاثیر و محل تهیه قطعات و شاید چگونگی نصب قطعه به صورت شخصی هم توضیح داده بشه.

بدلیل اینکه برای انجام تیونینگهای درجه 3 و 2 احتیاج به یک اسپونسر یا در حقیقت سوپلایر برای تامین قطعات دارید و نمیتونید شخصا" اقدام به ساخت قطعات مورد نیازتون بکنید شرکت ECOSSE انگلیس رو بعنوان سوپلایر قطعات انتخاب کردیم که هم سابقه طولانی و درخشانی در زمینه قطعات جانبی برای پژو داره و هم اینکه توی رنج محصولات پژو کیتهائی با رنج نسبتا" گسترده رو ارائه میده.
تیونینگ درجه 3 برای 405 با توجه به تغییراتی که شما میخواهید در ماشین بدید بین 2500000 تا 4000000 تومان هزینه داره که اینهم بستگی به نوع وکیفیت قطعات مورد استفاده اتون داره ولی به کمکش میتونید قابلیتهای فنی ماشین رو تا حد زانتیای 24 ملیونی یا حتی یکمی بیشتر بالا ببرید.
اول : تعویض لاستیکهای استاندارد با لاستیکهای 215*55*14 میشلن که البته باید به حداکثر سرعت قابل تحملش هم دقت کنید و نمونه های با حروف X یا Z رو انتخاب کنید به قیمت 350000 تومان ( اگر بخواهید رینگ هم میتونید عوض کنید ولی اجباری نیست فقط قیمت بالا میره ..ولی اگه رینگ عوض کردید نظر شخصی من رینگهای 16 و 17 اینچ سه تکه با لاستیکهای کانتیننتال است.....که باعث میشه یکمی سواریتون خشن تر بشه ولی قابلیت مانور رو تا حدود زیادی بهتر میکنه. ضمنا" طرف این رینگهای آلومینیومی یکپارچه موجود در بازار نرید چونکه هم هزینه اضافه میکنید هم اینکه رینگهای فولادی دو تکه استاندارد ماشینتون از نظر فنی بمراتب در تمام موارد بهتر از رینگهای کیفیت پائین آلومینیومیه)
دوم : تعویض کمک فنرها با کمک فنر های AVO که قابلیت تنظیم میزان دامپینگ در سه حالت هم دارن به قیمت تقریبی 400000 تومان
سوم: تعویض فنرهای جلو با فنرهای کوتاه ECOSSE به قیمت تقریبی 100000 تومان و
تغییر ارتفاع فنرهای عقب به میزان حدودا" 3 اینچ ...قیمت هم چیز قابل توجهی نیست به هر مکانیکی بگین با یک هزینه کم فنرهای خود ماشین رو که تورشن بار هستن براتون تقریبا" مجانی میاره پائینتر...اگرم خودتون بلدید که با صرف 20 دقیقه زمان و داشتن یک آچار میتونید انجامش بدید.
چهارم: تعویض دیسکهای جلو با دیسکهای سوراخدار یا دولایه تهویه شونده TAROX ژاپنی به قیمت تقریبی 250000 تومان
پنجم : تعویض کاسه های عقب با سیستم ترمز دیسکی پرشیا ای ال ایکس به همراه وسائل جنبی برای این ترمز به قیمت تقریبی 200000 تومان
• به جای چهار و پنج میتونید یک کیت ترمز کامل 4 پیستونه به قیمت تقریبا" 1200000 بخرید که یه مقدار قوی تره ولی اختلاف قیمتش نسبتا" زیاد میشه

ششم : نصب ABS بوش و یا MK20E سمند و پرشیا به قیمت تقریبی 500000 تومان ( این یکی آپشناله .... ولی اگه نصبش کنید ایمنی خیلی بالاتری دارید و به نفعتونه )
هفتم : تعویض لنتهای ترمز با یک مدل اصطکاک بالا مثل FAST ROAD به قیمت تقریبی 60000 تومان
هشتم : تعویض صفحه کلاچ با یکی از مدلهای قویتر و چسبان که قابلیت انتقال گشتاور بالاتری هم داره از حتی خود والئو به قیمت تقریبی 50000 تومان
نهم : تعویض سیستم هواکش موتور با هواکشهای PIPERCROSS به قیمت تقریبی 100000 تومان ( به جای اینکار میتونید سیستم هواکش استانداردتون رو دست نزنید و به جاش یک رم ایر روی کاپوت نصب کنید که میزان تقویتش هم به خصوص در سرعتهای بالای 160 خیلی بیشتره و موجب اسپورتی شدن ظاهر ماشین هم میشه ولی مشکلش اینه که باید کاپوت سوراخ و بریده بشه )
دهم : تعویض کامل سوپاپها….تایپیتها و میل سوپاپ با کیت KENT PERFORMANCE به قیمت تقریبی 500000 تومان
یازدهم : کف تراشی کامل سرسیلندر به میزان 2 میلیمتر و تعویض واشر سرسیلندر به قیمت تقریبی 50000 تومان
دوازدهم : سند بلاست کردن داخل مانیفولد خروجی و پولیش اگزوز به قیمت تقریبی 60000 تومان ( ضمنا" اگر احساس میکنید کاتالیزور ممکنه مزاحمتون باشه لطف کنید دور نندازیدش! یه دونه کاتالیزور 100000 تومنی دیگه بخرید یه لوله اگزوز دیگه مثل اگزوز اصلی ماشینتون هم بخرید بدید یه اگزوز ساز یه دوراهی ساده بعد از مانیفولد خروجی درست کنه و لوله اگزوز و کاتالیزور جدید رو طوری که منبع صدا خفه کن اگزوزها بغل هم قرار بگیره با چند تا بست براتون به بدنه نصب کنه.اگرهم دوست داشتید منبع صدا خفه کن های آخر رو میتونید در بیارید و به جاشون منبع گرد ساده بگذارید چون الآن هم صدای اگزوزتون کمتر از حالت استاندارد شده هم منبع اگزوزهای آخر با فرم بیضی جای نسبتا" زیادی میگیرن .کل اینکارا با کمتر از 100000 تومان ناقابل! قابل اجرا میشه..اگزوزهای خروجیتون هم دوبل واقعی میشن ...صدای خروجی از اگزوزتون هم خیلی پرطنین و اسپورتی میشه..ضمنا" محیط زیست رو هم دیگه آلوده نمیکنین...در صورتیکه یک سوپاپ حساس به فشار برای اگزوز دوم قرار بدید که در مواقعی که لازم نیست اگزوز دوم از مدار خارج بشه مشکل گرم کردن اولیه کاتالیزور بعد از استارت هم حل میشه)
سیزدهم : تغییر برنامه نرم افزاری سوخت پاشی و احتراق و فریم ور ای سی یو برای قابلیتهای جدید موتور ( همون ریمپینگ ) به قیمت تقریبی 100000 تومان
چهاردهم : یکمی دست کاری توی فشار پمپ هیدرولیک فرمان برای اینکه عملکردش سفت تر بشه و توی سرعتهای بالا بواسطه سبکی بیش از حد فرمان اذیتتون نکنه....ضمنا" از وضعیت مسیر حرکت هم تا حد ممکن مطلعتون بکنه.
پانزدهم : نامگذاری برای 405 جدیدتون ( مثلا" اسمش رو بگذاریم 405 Roland )

برای انجام موارد بالا حدودا" باید 400000 تومان دستمزد بدید که البته اگر خودتون این کارها رو انجام بدید این پول رو نمیخواد بدید.بعد از انجام کارهای بالا شما یک 405 دارید که موتورش بین 140 تا 145 اسب بخار در 6250 دور در دقیقه بهتون تحویل میده.
حداکثر سرعتش چیزی بیش از 215 کیلومتره ( اگر دیدن مقادیر بالای 210 براتون مهمه باید مجموعه اندازه گیر سرعت رو تعویض کنید )
شتاب جانبی قابل تحملش در پیچها نزدیک 0.9 جی و در صورت استفاده از رینگهای 17 و 18 اینچی کمی بیش از 0.9 جی است.همینطور در مواقع ترمز میتونه حداکثر نزدیک 1- جی شتاب منفی داشته باشه.همینطور شتاب صفر تا صدی برابر حدودا" 10 ثانیه یا حداکثر 0.5 ثانیه کمتر داره.
از نظر وزنی حدودا" 30 کیلوگرم سبکتر از استانداردش شده و از نظر هزینه نگهداری و استهلاک تقریبا" متوسط 30% بیشتر از 405 استاندارد خرج داره و موتورش هم در فواصل حداکثر 150000 کیلومتر باید برای تعمیرات اساسی باز بشه .
ضمنا" استفاده از بنزین سوپر با اکتان بالا و روغن موتور ترجیحا" برپایه مواد صنعتی و با ویسکوزیته بالاتر الزامی میشه.
از نظر ایمنی هم نسبت به 405 استاندارد ایمن تره.

در مورد بدنه و مسائل آیرودینامیکی405 استاندارد با توجه به ضریب دراگ 0.29 از نظر آیرودینامیکی مشکلی نداره و پینین فارینا در این مورد سنگ تموم گذاشته...ولی اگر علاقه دارید که نیروی لیفت روی محور عقب در سرعتهای بالای 160 رو کم کنید و از اسپویلر و بال برای این منظور استفاده کنید باید دقت کنید که اولا" بال مورد استفاده اتون باید واقعا" بال باشه نه شبه بال.ثانیا" باید در ارتفاع حداقل 40 سانتیمتر بالاتر از صندوق عقب قرار بگیره تا بتونه کار انجام بده. اگر تمایل به تغییر ظاهر خودرو دارید با توجه به اینکه اکثر قطعات موجود در بازار صرفا" جنبه نمایشی دارن هم ضریب آیرودینامیک 405 رو بهم میزنن که موجب کاهش حداکثر سرعتش میشه.....هم با از بین بردن تعادل آیرودینامیکی ماشین موجب افت شدید هندلینگ 405 تا حد خطرناک در سرعتهای بالای 160 کیلومتر میشن..اگر حتما" میخواهید اینکار رو انجام بدید یه نگاهی به بادی استایلینگ های شرکت ECOSSE بندازید که از نظر فنی هم مشکلی برای ماشینتون ایجاد نمیکنن.
اگر قصد استفاده از این 405 رو در پیست دارید باید حتما" رادیاتورآب رو با یک رادیاتور آلومینیومی قویتر تعویض کنید که ممکنه 70000 تومان یا یکم بیشتر هزینه روی دستتون بگذاره ولی در صورت استفاده در شرایط معمولی یا رانندگی اتوبانی احتیاجی به این تعویض نیست.
• اگر میخواهید در هوای گرم هم قدرت موتور رو به خاطر کولر از دست ندید میتونین سیستم کولر اصلی ماشین رو با یک کولر دوکمپرسوره با استفاده از دوتا کمپرسور به مارک دوو ( یکی برای جلو ..یکی برای عقب ) به همراه یک موتور تک یا دوسیلندر زیر 100 سی سی تعویض کنید که اینطوری دیگه میتونید با موتور خاموش هم از یک کولر مافوق قوی استفاده کنید ..هزینه اش هم حدودا" 700000 تومن میشه!
• اگر تمایل به ایجاد تغییرات در قطعات داخلی خودرو و امکانات رفاهیش مثل کامپیوتر سفری..تغییر صندلی ها و یا روکش داشبورد و پدالهای آلومینیومی و ....... دارید بسته به سلیقه و بودجه خودتون اینکارها رو انجام بدید..ضمنا" به مساله اضافه وزن احتمالی بعد از این تغییرات هم دقت کنید.