تبلیغات
تیونینگ خودروهای ایرانی - پارس پرخور اما زیبا و اسپرت

تیونینگ خودروهای ایرانی
 
http://static.2tarafe.ir/fa/img/uploaded/cars/774eb5ebdaeda95412aeaa02415ec5ab.jpg


ایرانی‌ها علاقه و عرق خاصی به واژه «پارس» دارند. واژه‌ای كه آنها را به یاد دوران پر شكوه ایران باستان می‌اندازد. این علاقه به حدی است كه گاهی در نام‌گذاری‌ها بزرگ‌داشت ها، همایش‌ها و ... نیز نفوذ كرده و در این بین ایران‌خودرو نیز به عنوان بنگاهی اقتصادی و صنعتی از این عرق ایرانیان بی بهره نبوده است.

«پرشیا» نامی كه غربی ها‌، كشورمان را به این واژه می‌شناسند و ایران‌خودرو نیز سال 78 این نام را برای محصول جدید خود یعنی فیس‌لیفت شده پژو405 برگزید و مدتی بعد به خاطر شكایت یك شركت خارجی كه محصولی با همین نام را تولید می‌كرد نام انرا به پژوپارس تغییر داد. محصولی كه هم‌اكنون با تیراژی حدوداً 80 هزار دستگاهی در خط تولید بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه به تولید می‌رسد و جزو محصولات محبوب و پر فروش بازار به حساب می‌آید.
مشخصات فنی پژوپارس
پژوپارس، دارای موتوری 1800 سی‌سی است كه به واسطه آن 100 اسب‌بخار قدرت تولید می‌كند. نوع موتور این محصول XU7 بوده و سیستم سوخت‌رسانی‌اش نیز انژكتوری است. این محصول در عرض 8/11 ثانیه به شتاب 100 كیلومتر می‌رسد. ان طور که در کاتالوگش امده پشت‌فرمان پژوپارس تا 200 كیلومتر در ساعت می‌توان گاز داد. مدل معمولی پژوپارس فاقد امكاناتی نظیر ایربگ و ترمز ضدقفل ABS است. این در حالی است كه از فرمان هیدرولیك بهره برده و ظاهرش در مقایسه با سمند، 405 و روآ زیباتر به نظر می‌رسد. این محصول البته بسیار پرمصرف محسوب می‌شود به نحوی كه طی هر 100 كیلومتر سیكل تركیبی 8/13 لیتر بنزین می‌سوزاند. حداكثر وزن مجاز پژوپارس نیز 1600 كیلوگرم در نظر گرفته شده است. خود این محصول به تنهایی 1190 كیلوگرم وزن دارد.
پارس بهتر از 405
بیشتر مشتریانی كه درباره محاسن پژوپارس از آنها پرسیدیم اولین جمله‌ای را كه به زبان آوردند این بود «از 405 خیلی بهتر است» این جمله به خوبی به ما فهماند كه خود پارس‌سواران نیز می دانند، پارس فیس‌لیفت شده پژو405 است. این در حالی است كه وقتی وارد جزئیات محاسن پارس شدیم مشتریان از راحتی و فضای مناسب داخل آن به نیكی یاد كردند. به گفته آنها پارس‌، خودرویی بسیار مناسب برای خانواده‌های چهار، پنج نفره به حساب می‌آید. صندلی‌های پارس از دید مشتریان راحت و نرم بوده و كولر و بخاری‌اش نیز آنها را  در سرما و گرما تنها نمی‌گذارد. آن‌طور كه مشتریان عنوان می‌كنند پارس اصلاً برای مسافرت ساخته شده و سفر رفتن با آن نسبتاً بی‌دردسر و راحت است. از دیگر محاسنی كه پارس‌سواران نسبت بدان معترفند راحتی و فرمان‌پذیری مناسب این محصول است. به گفته آنها هندلینگ و چسبیدن پارس به جاده، موجبات ایمنی آن را فراهم آورده و سرنشینان این خودرو حتی در سرعت نسبتاً بالا نیز احساس آرامش می‌كنند. همچنین بدنه محكم پارس نیز جزو دیگر محاسنش به حساب می‌آید. حسنی كه امنیت بالای این محصول را به دنبال دارد. البته این بدان معنا نیست با هر سرعتی كه دلتان خواست با پارس گاز داده و از تصادف با تریلی و نیسان هم نترسید! پارس همچنین از موتور پر قدرتی بهره می برد یكی از مشتریان پارس در این باره می‌گوید: با این خودرو مسافرت‌های راحتی داشته‌ام به خاطر موتور قوی كه دارد در سربالایی‌ها و مناطق كوهستانی اصلاً كم نیاورده‌ام.
یكی دیگر از مشتریان پارس نیز با اشاره به ایمنی مناسب پارس می‌گوید، «آدم تو این خودرو انگار روی میل تكیه زده،. بدنه‌اش آن قدر محکم ساخته شده‌ كه داخل آن ترسی از تصادف و خورده شدنش نداری. در ضمن خیلی هم خوب گاز می‌خورد.»
این محاسن پارس در حالی است كه مشتریان از امكانات رفاهی نظیر آینه‌های برقی، فرمان هیدرولیك وجود زیر آرنجی برای راننده، CD پلیر و مواردی از این دست نیز ابراز رضایت می‌كنند. همچنین دید مناسب و عدم وجود نقطه كور از دیگر محاسن موردنظر مشتریان پارس به حساب می‌آید.
مصرف سوخت بالای پارس
پارس به رغم تمامی حسن‌های ذكر شده‌اش،  دارای معایب بعضاً نگران‌كننده ای نیز بوده و نباید از آنها غافل ماند. این خودرو به گفته برخی مالكانش ترمزهای ضعیفی داشته و مناسب عمل نمی‌كند. البته ایران‌خودرو مدتی است كه با اخذ هزینه‌ای 500 هزار تومانی، ترمز ضد قفل ABS كه سیستمی ایمنی به حساب می‌آید را روی پارس نصب می‌كند. از دیگر معایب پارس مصرف سوخت بالای آن است. عیبی كه در این اوضاع سهمیه‌بندی بنزین، بیش از پیش به چشم آمده و مالكان این محصول باید همواره نگران خالی‌شدن شارژ كارت سوخت و استفاده از بنزین آزاد لیتری 400 تومان باشند. همچنین بنا به گفته پارس‌سواران، شتاب اولیه این محصول به لحاظ سنگینی بدنه‌اش نسبت به موتور، نسبتاً پایین بوده و راضی‌كننده نیست.
پارس همچنین مانند سایر خودروهای هم‌سطح‌اش با مشكل معروف «پیچیدن صدای موتور داخل اتاق» دست و پنجه نرم می‌كند. از سوی دیگر بزرگی بیش از حد و عدم جمع‌شدن مناسب آینه‌های بغل پارس نیز جزو عیب های این خودرو از منظر مالكانش به حساب می‌آید. درهای آن نیز زود به صدا افتاده و دسته موتورش نیز در مدت زمان كوتاهی پاره می‌شود و صفحه کلاچش را نیز باید زود به زود عوض كرد. یكی از پارس‌سواران حرف جالبی در مورد سرعت این محصول می‌زند. 
روی صفحه پارس عدد 220 برای حداكثر سرعت آن درج شده، در حالی كه بیشتر از 170 كیلومتر در ساعت نمی‌توان با آن گاز داد. اظهارنظر این پارس‌سوار در شرایطی است كه زوزه‌كشیدن گیربكس و خراب‌شدن زودتر از حد معمول سیستم برقی پارس از دیگر معایب این محصول به حساب می‌آید. این را هم از مالكان پارس داشته باشید كه بیشتر آنها معتقدند: پژوپارس این قدرها (17 میلیون و 400 هزار تومان) نمی‌ارزد و با این پول می‌توان خودروهای بهتری خرید!
كمبود قطعات گارانتی
هرچند بیشتر مغازه‌های خیابان ملت آرم شیر پژو را روی شیشه‌هایشان حك كرده‌اند، اما این بدان معنا نیست كه هر قطعه یدكی از پژوپارس را خواستید می‌توانید در آنجا پیدا كنید. وقتی وارد یكی از مغازه‌های مذكور شده‌ و حال و روز لوازم یدكی پارس پرسیدیم، اولین جمله‌ای كه تحویل‌مان داد این بود «قطعات تحت گارانتی پارس گیر نمی‌آید»
این مغازه‌دار در ادامه درخواستی هم از خبرنگار دنیای‌خودرو كرد: «تو را به خدا در گزارش‌تان به ایران‌خودرو گیر بدهید كه چرا لوازم گارانتی محصولاتش از جمله همین پژوپارس را در تیراژ مناسب به بازار عرضه نمی‌كند.» از این مغازه كه خارج شده و سراغ بعدی‌ها رفتیم هر كدام چیزی می‌گفتند. یكی از آنها در پاسخ به این پرسش كه مشتریان پارس بیشتر برای چه قطعه‌ای به خیابان ملت مراجعه می‌كنند گفت: پژوپارس معمولاً زود به زود صفحه كلاچ تمام می‌كند و هر روز مشتریان زیادی برای عوض‌كردن آن اینجا می‌‌آیند. یكی دیگر از مغازه‌داران ملت نیز این‌گونه عنوان كرد كه سپرهای جلو و عقب پارس كه معمولاً در اثر تصادف صدمه می‌بینند چندان در بازار گیر نمی‌آید. همچنین آن‌طور كه با برخی مشتریان پارس در خیابان ملت گفت‌وگو كردیم متوجه این موضوع شدیم كه تجهیزات برقی و الكتریكی پارس نیز بسیار كمیاب بوده و باید حسابی مواظب آن بود. از سوی دیگر چندی پیش مشكلی عجیب گریبان پارس را گرفته بود كه طی آن خودرو به یكباره در حال حركت، خاموش شده و دردسر می آفرید كه این مشكل به خاطر بروز عیب در سیستم ECU (مغز هوشمند خودرو) به وجود می‌آمد. این در شرایطی است كه سیستم مذكور نیز در بازار لوازم یدكی بسیار كمیاب است. همچنین لوازم یدكی سیستم صوتی پارس هم جزو مواردی است که خراب شدن ان پای مالكان این خودرو را به خیابان ملت باز می‌كند.
پارس و مشكلی به نام ECU
از نوع قطعاتی كه پارس‌سواران برای تهیه ان گذرشان به لوازم یدكی فروش می‌افتد به خوبی می‌توان فهمید كه دلایل مراجعه آنها به تعمیرگاه نیز چیست. آن‌طور كه برخی تعمیركاران مجاز پایتخت، عنوان می‌كنند تعویض یا ترمیم سیستم ECU جزو دلایل اصلی مراجعه‌ مالكان پژوپارس به تعمیرگاه‌ها به حساب می‌آید. این در حالی است كه روغن‌ریزی، خرابی كیلومترشمار و موارد ساده‌ای از این دست نیز از دیگر علل بازشدن پای پارس‌سواران به تعمیرگاه است. از سوی دیگر خیلی از مشتریان پارس به دلیل پیچیدن صدای موتور به تعمیرگاه می‌روند و ظاهراً چندان هم در از بین بردن این عیب ره به جایی نمی‌برند. جدای از این موارد آنطور كه برخی تعمیركاران می‌گویند، روشن شدن خودرو پس از چند بار استارت‌زدن نیز از جمله دیگر مشکلاتی است كه پارس‌سواران برای رفع آن به تعمیرگاه می‌آیند.
پارس از نگاه نمایشگاه‌داران خودرو
این روزها پژوپارس دوران ارزانی را پشت‌سر می‌گذارد. این خودرو تا همین یك ماه و نیم پیش با قیمت 18 میلیون و 700 هزار تومان در مدل معمولی بنزینی به فروش می‌رسید. اما بر اثر اقدام یكی از شركت‌های تابعه ایران‌خودرو مبنی بر عرضه پژو پارس‌های نزدیك به قیمت كارخانه، به بازار نرخ این محصول به تدریج پایین آمد و هم‌اكنون به گفته برخی نمایشگاه‌داران پایتخت پژوپارس با نرخ 17 میلیون و 400 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. این محصول معمولاً جزو پر فروش‌های بازار به حساب می‌آید و علاوه بر اینكه مورد استقبال خانواده‌ها است. به لحاظ ظاهرش، جوان‌پسند نیز بوده و فروش مناسبی دارد. ظاهراً رنگ سفید پارس بیش از سایر رنگ ها متقاضی داشته و بیشتر مشتریان به دنبال مدل بنزینی آن هستند تا نوع دوگانه‌سوزش، همچنین پارس جزو خودروهایی به حساب می‌آید كه به لحاظ نوع طراحی بدنه‌اش بسیار آپشن‌خور بوده و قابل اسپرت‌شدن است.





نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 27 اردیبهشت 1391 توسط محمد علیزاده
تمام حقوق این سایت برای نویسنه محفوظ است. | محمد علیزاده : پیچک