تبلیغات
تیونینگ خودروهای ایرانی - نقاط ضعف در پژو 405

تیونینگ خودروهای ایرانی
 

ضعف طراحی خانواده ی پژو 405

تا کنون بارها و بارها سوار بر خودروهای خانواده ی ۴۰۵ شده اید اما آیا هیچ به این موضوع فکر کرده اید که این خودروی دهه ی ۸۰-۹۰ میلادی دارای ضعفی بنیادین در طراحی خود می باشد که موجب کاهش سطح ایمنی آن در تصادفات شده است؟ البته ایرادی به طراح و سازنده ی آن در زمان خود وارد نیست اما اهمیت این موضوع برای کشورهایی مثل ایران و مصر که همچنان به تولید و استفاده از این پیر فرسوده می پردازند قابل تامل است.

اما جریان از این قرار است:

ضعف مورد نظر ما صاف و یکنواخت بودن درها و گلگیرهای آن است درصورتی که در طراحی خودروهای سواری جدیدتر و ایمن تر سعی بر آن است تا درها و گلگیرها دارای انحنا هم درجهت افقی و هم در جهت عمودی باشند که  اگر از جلو به خودرو نگاه کنیم باید قسمت درها نسبت به جلوی خودرو عریض تر باشد و علاوه بر آن از خط شانه ی خودرو به پایین (از زیر شیشه های جانبی به پایین) باید درب دارای انحنای قابل توجهی باشد و این گونه باعث می شود تا کمی طرح کلی تخم مرغی شکل در بستر طرح بدنه ی خودرو ایجاد شود و منجر به امنیت بیشتر در زمان تصادف می گردد. درواقع با این کار نیروی وارد شده در تمام نواحی پخش می شود و از آسیب بیشتر جلوگیری می شود. این نکته در طراحی خودروهای مطرح بیشتر دیده می شود البته ناگفته نماند که جذب و پخش انرژی در زمان تصادف بیشتر بر عهده ی شاسی خودرو می باشد و نکته ی مذکور در اولویت قرار ندارد.

به تصاویر دقت کنید:

و تغییر بوجود آمده در بخش دربها و گلگیرهای این خانواده در تولیدات بعدی از این خودرو را در کارخانه ی پژو در فرانسه به وضوح دیده می شود. خودروی ۴۰۶ را ببینید:

اما خوشبختانه در برخی محصولات داخلی نظیر سمند و آوانته و چند خودروی دیگر خط شانه و عرض جانبی بیشتر در خودرو وجود دارد برای مثال با دیدن سمند براحتی می توان خط شانه ی آن را تشخیص داد و برای آگاهی از عرض جانبی اگر از بالا به آن نگاه کنید اولین نکته ای که توجه شمارا جلب می کند عرض کم سقف نسبت به پایین تنه است.

بهترین مثال خودروهای سواری ولوو می باشند که خط شانه ی آنها تبدیل به یکی از سمبل های طراحی آن شده است و محصولات این کارخانه ی سوئدی جزو ایمن ترین ها می باشند.





نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 27 اردیبهشت 1391 توسط محمد علیزاده
تمام حقوق این سایت برای نویسنه محفوظ است. | محمد علیزاده : پیچک